طراحی فلای بک تا با سوییچ های top

ای سی های top نوعی ماسفت به همراه کنترل کننده و ای سی PWM به همراه هم و به صورت مجتمع هستند. این IC ها حجم PCB را کم می کنند و حتی می توان PCB پاور فلای بک را به صورت تک لایه کشید. این ای سی ها نسبت به ماسفت های معمولی در بازار قیمت بیشتری دارند. در انواع مختف عرضه می شوند و توان های مختلف و تعداد پایه های متفاوت برای کنترل های مخلف دارند.

طراحی ترانس فلای بک با TOP و ماسفت معمولی هیچ فرقی با یکدیگر ندارد. و در مطالب قبلی اموزش داده شده است. در طراحی با top  جریان سوئیچ حس نمی شود و نیاز به مقاومت اندازه گیر جریان نیست.برای تغذیه بخش کنترلی top، سیم پیچ تغدیه کمکی نیاز است ولی به مقاومت start up نیاز نیست.

تغدیه بخش کنترلی از ۹ ولت بیشتر نباید باشد. جریان بخش کنترلی از ۱۰۰ میلی امپر بیشتر نشود.

کنترل هیسترزیس ولتاژ بخش کنترلی را با خاموش و روشن کردن اپتوکوپلر در محدوده ۴.۷ تا ۵.۷ ولت نگه می دارد.

فرکانس سوئیچینگ ثابت است و قابل تنظیم نیست و در بعضی از مدل ها مثل TOP227 برابر با ۱۰۰ کیلو هرتز است.

محاسبه ترانس و سایر بخش های فلای بک مثل اسنابر مانند فلای بک با ماسفت است.

نکته قابل توجه خازن بین پایه های کنترل و سورس است که در دیتاشیت ۴۷ میکروفاراد در نظر گرفته شده است.اما می توان خازن کمتر و به صورت سری شده با مقاومت ۱۰ اهم را بین دو پایه قرار داد و در خروجی ریپل کمتر داشت.

نکته دیگر ترتیب پایه های top در مدل ۳ پایه است که از چپ به راست، کنترل و سورس و درین است که در مقایسه با ماسفت معمولی متفاوت است.

جریان بخش فیدبک در اولیه اپتوکوپلر بهتر است ۵ میلی امپر باشد.

در دیتا شیت برای بخش فیدبک در ثانویه از زنر و اپتوکوپلر استفاد کرد است. ولی می توان از tl431 و اپتوکوپلر استفاده کرد و  فلای بک خروجی قابل تنظیم داشته باشد.

top های ۶ پایه علاوه بر پایه کنترل و درین و سورس، پایه های دیگر نیز دارند. پایه L برای حس کردن ولتاژ بالا یا پایین  لینک DC برق شهر است. اگر لینک dc از مقدار مجاز بیشتر شود، duty cycle ماکزیمم در مقدار کمتری مثلا ۳۸% محدود می شود و اگر لینک DC از مقدار مجاز کمتر شود، duty cycle ماکزیمم در مقدار بیشتری مثلا ۷۸% محدود می شود. برای تعیین حد بالا و پایین لینک DC، مقاومت مقدار بالا از مثبت لینک DC به پایه L وصل می شود. مقدار این مقاومت با توجه به میکرو امپر عبوری از ان از دیتا شیت قابل حصول است. با اتصال پایه L به سورس، قابلیت این پایه غیر فعال می شود.

پایه x برای حس کردن پیک جریان عبوری از top است. این قابلیت هم از اشباع ترانس جلوگیری می کند و هم مانع از سوختن top در اثر عبور جریان بیشتر از تحمل ان می شود. حس کردن جریان در top به وسیله مقاومت اهم پایین و توان بالا صورت نمی گیرد بلکه بر اساس میکرو امپر که از پایه X عبور می کند و مقدار پیک جریان بر حسب امپر تعیین می شود. در نتیجه مقدار مقاومت بالا و توان پایین تر دارد. مقدار این مقاومت با توجه به پیک جریان انتخابی در دیتاشیت قابل حصول است. با اتصال پایه X  به سورس، قابلیت این پایه غیر فعال می شود.

پایه f فرکانس سوییچینگ را تعیین می کند. اگر این پای به سورس متصل شود، فرکانس سوییچینگ، ۱۳۲khz است و اگر به پایه کنترلی وصل شود، فرکانس سوییچینگ، ۶۶khz است.

لازمبه ذکر است که هر دو مدل top با تعداد پایه های ۳ یا ۶، دارای حفاظت اتصال کوتاه خروجی هستند. و بر اساس مقاومت Ron داخلی ماسفت، محدودیت جریان ایجاد می کنند.

 

دیتاشیتtop221-227

دیتا شیت top242.250-1512533

برگرفت از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *