بوت استرپ به جای ترانس پالس در مبدل نیم پل و تمام پل bootstrap

مبدل یم پل با بوت استرپ(bootstrap)

در مدار نیم پل برای تغذیه گیت درایو ماسفت ها با اپتوکوپلر دو تغدیه ایزوله و در مدار تمام پل برای تغذیه گیت درایو ماسفت ها با اپتوکوپلر، ۳ یا ۴ تغذیه ایزوله نیاز است. برای حل این مشکل از ترانس پالس استفاده می شود که مشکلات خاص خود را دارد . مهمترین مشکل ترانس پالس شکل موج شیب دار پالس های خروجی است که تلفات سوییچینگ مدار را زیاد می کند. ای سی های bootstrap مثل ir2153 هم مشکلات خاص خود را دارند. برای مثال نمی توان پهنای پالس PWM را کنترل کرد و فیدبک به مدار اضافه نمی شود. و قیمت زیادی دارند.

اگر بتوان پالس ها را با اپتوکوپلر سرعت بالا مثل TOP350 به ماسفت ها داد، هم کنترل و فیدبک بر تغدیه سوییچینگ داریم و هم پالس های بدون شیب به ماسفت می رسد. البته ثانویه اپتوکوپلر هم تغذیه مجزا می خواهد.با تکنیک بوت استرپ(bootstrap) چه در مبدل نیم پل و چه در مبدل تمام پل، تنها به یک تغدیه ایزوله برای گیت درایو ماسفت ها و ثانویه اپتوکوپلر نیاز است.

مبدل یم پل بدون بوت استرپ(bootstrap)

شکل زیر بوت استرپ را برای مبدل نیم پل نشان می دهد که مشابه ان برای مبدل تمام پل کاربرد دارد. تغذیه ایزوله اصلی، گیت درایور ماسفت پایین را تغدیه می کند. خازن c1 به کمک ماسفت پایین هنگام روشن بودن ان و دیود سرعت بالا مثل uf4007 شارژ می شود و این خازن، گیت درایو ماسفت بالایی را تغذیه می کند و این روال در هر سیکل سوییچینگ ادامه پیدا می کند.

مبدل یم پل با بوت استرپ(bootstrap)

برگرفته از سایت

1 دیدگاه برای “بوت استرپ به جای ترانس پالس در مبدل نیم پل و تمام پل bootstrap

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *